Gezond fietsen

Ik fiets graag.

En, gezien de vele mede-fietsers die ik tegenkom, ben ik niet de enige die geniet van een zeer uitgebreid fietsnetwerk dat we hier in Nederland hebben.

Maar het fietspad moet ik ook delen met nietfietsers:
Mensen die zich door een klein plofmotortje laten voorttrekken en mij in de giftige damp achter zich laten.

Uiteraard moeten deze scooters en brommers aan ‘strenge’ uitstoot normen voldoen, maar zelfs daar voldoet het gros van de scooters niet aan.

Er is hier namelijk bijna geen controle op. Alleen een aantal pre-productie exemplaren worden naar testcentra gestuurd om de uitstoot te meten. Het productiemodel zelf, waarvan de motor vaak geproduceerd wordt met grotere marges (en daardoor een minder optimale verbranding met hogere uitstoot tot gevolg), wordt niet getest.

Daarnaast moet een brandstofmotor goed onderhouden worden om de uitstoot te beperken. Maar er is geen controle zoals auto’s elk jaar een APK controle moeten ondergaan.

En zelfs de meest vervuilende scooters en brommer kunnen door dit gebrek aan goede regelgeving en controle nog jaren doorrijden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *